Hoog Sammy, kijk omhoog Sammy

Sinds ik de torenkamers verzamel, kijk ik automatisch veel omhoog als ik loop, fiets of in de tram zit. Dat omhoog kijken biedt een ander beeld van de stad. Niet alleen vind je daar de torenkamers maar eigenlijk kun je elk gebouw, ook een gebouw zonder toren, beter zien als je wat hoger kijkt.

‘Sammy wil bij niemand horen
Zich door niets laten verstoren
Toch voelt hij zich soms verloren,
Sammy hoge toren,

Hoog Sammy, kijk omhoog Sammy
Want daarboven lacht de maan’

 

Omhoog kijken en je iets voorstellen

Omhoog kijken deed me natuurlijk denken aan dit nummer van Ramses Shaffy. Maar er is nog een grappige link met omhoog kijken. Ook in een gesprek kun je omhoog kijken en daarover zegt lichaamstaalexpert Frank van Marwijk in NRC:

‘Volgens de theorie van het neurolinguïstisch programmeren kijken we vooral naar boven als de vraag of het gesprek over iets visueels gaat: je probeert je iets voor te stellen.’

Dat omhoog kijken klopt dus dubbel bij dit project. Allereerst kijk je omhoog om de torenkamers te zien. Vervolgens maken fotografen en illustratoren eigen beelden waarbij ze een beroep doen op hun voorstellingsvermogen. ‘Ze denken aan iets visueels.’ De torenkamers nodigen de makers uit om zich iets voor te stellen en daar een eigen beeld (verhaal) van te maken.

 

Hoopvol

En er is zelfs nog een derde mooie link bij omhoog kijken. Die van Shaffy. Omhoog kijken staat voor hoop hebben. Kijk omhoog, zie de maan, voel de regen. Dan is de wereld meer van jou. De stad, de bomen, de lucht. Zelfs die hoge kamers.

 

Ramses Shaffy heeft Sammy ook in het Frans gezongen:

 

 

De Top 2000 maakte dit item over het nummer.